O agendzie konferencji TestingCup 2016

Zapraszamy do zapoznania się z harmonogramem TestingCup 2016. O szczegółach agendy konferencji opowie Alek Lipski, który przewodził Komisji Programowej IV edycji wydarzenia.


Mimo, że TestingCup zgodnie z nazwą kojarzy się głównie z rywalizacją między testerami oprogramowania to istotnym elementem tej imprezy jest również całodzienna konferencja na temat testowania i jakości połączona z warsztatami. W tym roku poza odsłonięciem kulis testowania gier komputerowych, motywem przewodnim są wszystkie te elementy testowania, o których rzadziej można przeczytać w książkach czy usłyszeć na kursach przygotowujących do certyfikatów, za to nieustannie towarzyszą testerom mniej lub bardziej świadomie od początku ich pracy czyli: testowanie eksploracyjne, testowania w oparciu o kontekst czy też narzędzia wspierające testy.

Pierwszą prezentację jako przedsmak całej konferencji będziemy mogli usłyszeć już w pierwszym dniu TestingCup 2016, zaraz po rozegraniu zawodów. Będzie to gość specjalny, którego nie mieliśmy jeszcze okazji usłyszeć przed tak szerokim audytorium testerów mimo, że na co dzień pracuje przy testach gry znanej nawet tym, którzy nigdy jeszcze w żadną grę nie grali. Przemek Wójcik, szef działu QA z CD PROJEKT RED przedstawi prezentację pt. Wiedźmin 3: Dziki Gon – Cykl Życia Gry Video i Rola Testów. Będzie to naprawdę wyjątkowa okazja usłyszeć jak od kuchni wygląda praca testera przy tytułach kategorii AAA.

W drugim dniu konferencji każdy z uczestników TestingCup powinien znaleźć coś dla siebie – będziemy mogli wysłuchać prezentacji w tym aż dwóch prelegentów programowych tzw. keynote’ów, wziąć udział w panelach dyskusyjnych oraz w warsztatach. W sumie mamy pięć ścieżek – dwie z prezentacjami i panelami dyskusyjnymi oraz trzy z warsztatami.
Konferencję zaczniemy prezentacją pt. Games testing – not only pure fun, którą poprowadzi Rainar Uett – szef działu QA w Hamburskiej siedzibie firmy InnoGames. InnoGames to firma, która specjalizuje się w komputerowych grach online i posiada aż 150 milionów zarejestrowanych graczy.
Następnie w dwóch równoczesnych ścieżkach będziemy mogli wysłuchać Bartka Bugajnego z prezentacją pt. Applying Lean to Software Testing oraz Sergiusza Ślosarczyka z tematem Nieustraszeni pogromcy błędów, czyli o profesjonalnym testowaniu gier video. Bartek, którego mieliśmy już okazję zobaczyć na żywo na poprzednich konferencjach tym razem opowie o metodzie Lean oraz przedstawi konkretne przykłady zastosowania tej metody nie tylko w izolowanym procesie testowania, ale w całym cyklu tworzenia oprogramowania. W równoległej prezentacji Sergiusz Ślosarczyk, szef działu jakości w firmie QLOC S.A. dopełni obraz testowania gier video swoją prezentacją rozbijając mit, że to po prostu granie za pieniądze. Przedstawi również swoją wizję na rozwój w Quality Assurance gier video.

W kolejnym slocie będziemy mieli do wyboru prezentacje Michała Stryjaka pt. Context Driven Testing – nowa nadzieja oraz panel dyskusyjny pt. Jak testuje się gry? z udziałem naszych prezenterów Przemka z CD PROJEKT RED, Sergiusza z QLOC S.A oraz Franka Różnowicza z Techlandu. Prezentacja Michała Stryjaka powinna zainteresować wszystkich, i tych dla których testowanie w oparciu o kontekst wiąże się już z jakimś doświadczeniem oraz tych dla których jest to całkowicie nowa idea, szczególnie że Michał Stryjak jest naszym eksportowym towarem jeśli chodzi o prezentację jako że miał przyjemność być prelegentem na europejskiej konferencji EUROSTAR 2015. Równocześnie odbywający się panel dyskusyjny na temat testowania gier będzie świetną okazją, żeby dopełnić wiedzę w tym temacie po wysłuchaniu wcześniejszych prezentacji i dopytać o rzeczy, o których czasem nie można powiedzieć w trakcie oficjalnych prezentacji.

Ostatnią prezentację przed przerwą obiadową o tajemniczym tytule TDT jedyne słuszne podejście do testów przedstawi Adam Roman. Adam miał już okazję wystąpić na TestingCup 2014, a poza tym jego nazwisko pojawia się na chyba najgrubszej książce traktującej o testowaniu oprogramowania napisanej w rodzimym języku. Sama prezentacja dotknie tematu trendów w testowaniu oprogramowania i o tym jak łatwo wpaść w pułapkę ślepego podążania za daną „nowinką”. Adam swoją prezentację oprze o własne obserwacje, bogate doświadczenie, a także prezentacje, jakich miał okazję wysłuchać na różnych konferencjach testerskich.
Po przerwie obiadowej czeka nas kolejna porcja wiedzy testerskiej. Rozpoczynamy od pierwszego tego dnia prelegenta programowego Zegera van Hese z prezentacją pt. Testing in the age of distraction. The importance of defocus in testing. Zeger w świecie testowania oprogramowania istnieje już od 16 lat. Jest regularnym mówcą na największych konferencjach testerskich, jak również członkiem komisji programowych. Sam o sobie pisze, że jest „Context-driven Software Tester”, co pod tym rozumie będziemy mogli się dowiedzieć właśnie z jego wystąpienia.

W kolejnym slocie usłyszymy Jana Werewkę przedstawiającego prezentację pt. Relacje pomiędzy architektura korporacyjną a architekturą oprogramowania w kontekście jakości systemów gier oraz Michała Sajdaka z prezentacją pt. Testy Bezpieczeństwa – Teoria a Praktyka. Jan Werewka to profesor AGH, autor bądź współautor 125 publikacji naukowych, założyciel i kierownik Studiów Podyplomowych „Zarządzanie Projektami Informatycznymi” oraz Akademii Architektury IT. Jest także współzałożycielem firmy ATSI, którą kierował przez 17 lat. Prezentacja Michała Sajdaka to jedyne wystąpienie ukierunkowane w stronę testowania bezpieczeństwa. Z poprzednich edycji TestinCup śmiało możemy powiedzieć, że tego typu tematy cieszą się niezmienną popularnością. Michał dodatkowo chętnie udziela się w lokalnych społecznościach testerskich, gdzie zawsze zdobywa uznanie nie tylko za to jak prowadzi prezentacje ale za to jak merytoryczne i praktyczne są jego wystąpienia.

Ostatnią prezentacją, a zarazem drugim prelegentem programowym, będzie Shmuel Gershon z prezentacją pt. Notes and Scores in Software Testing. Shmuel w jednym zdaniu to entuzjasta testowania oprogramowania. Regularnie występuje na różnych konferencjach testerskich, udziela się w lokalnych społecznościach i inicjatywach Weekend Testing. Sam Shmuel nie jest być może tak rozpoznawalny jak jego narzędzie do robienia notatek w trakcie testów ekspolaracyjnych – Rapid Reporter. Warto podkreślić, że będzie to premierowa prezentacja przygotowana specjalnie na TestingCup 2016. Mamy nadzieję, że będzie to bardzo inspirujące wystąpienie przed głównym punktem programu czyli ogłoszeniem wyników rywalizacji z dnia poprzedniego.

Równolegle do konferencji i panelu dyskusyjnego będą odbywały się aż trzy warsztaty: GIT dla testerów prowadzony przez Daniela Deca, Kamilę Kupidurę oraz Tomasza Wierzchowskiego, Test Team Game – rozgrywka gry planszowej o zarządzaniu zespołem testerskim prowadzony przez Janka Sabaka oraz Programowanie w języku SQL na pomoc testowaniu prowadzony przez Macieja Chmielarza.

Na koniec kilka słów na temat kulisów tworzenia agendy. W tym roku oceną merytoryczną prezentacji oraz ich wyborem zajmowała się Komisja Programowa składająca się w większości z przedstawicieli lokalnych społeczności testerskich: Monika Lichota – Cywińska z WarszQA, Łukasz Pietrucha z WrotQA, Dariusz Drezno z KraQA. Tomasz Watras – prezes zarządu SJSI, Łukasz Gałuszka oraz Radek Smilgin. Z ich sylwetkami możecie zapoznać się tutaj: http://testingcup.pl/komisja-programowa/.
W trakcie pracy skupiliśmy się na trzech zagadnieniach: zawartości merytorycznej prezentacji, jej wpasowanie w wymagania, które zostały ogłoszone przy Call For Papers oraz umiejętności prezentacji prelegentów. Mimo naszych różnych doświadczeń i czasem rozbieżnych ocen staraliśmy się wyłonić takich prelegentów, na których prezentacje sami chcielibyśmy się z ciekawością wybrać. Mam nadzieję, że po konferencji będziemy mogli powiedzieć, że się nam udało. Warto również dodać, że wszyscy prelegenci to osoby, które mają już doświadczenie w prezentowaniu przed dużym audytorium, a za sobą lata praktyki w testowaniu oprogramowania.

Serdecznie zapraszam!

Aleksander Lipski,
Przewodniczący Komisji Programowej TestingCup 2016

Entuzjasta testowania oprogramowania, od 10 lat zajmuje się nim zawodowo. Jest członkiem stowarzyszenia Association for Software Testing oraz studentem w szkole Miagi-Do. Miał okazję być prelegentem na Testwarez oraz TestingCup. W testowaniu ceni szczególnie niezależność testera oraz umiejętność wnoszenia wartości niezależnie od kontekstu. W trakcie swojego doświadczenia miał okazję przebyć ścieżki szkoleniowe AST BBST oraz ISTQB. Jest współzałożycielem poznańskiej grupy pasjonatów testowania PTaQ. W trakcie swojej pracy zawodowej pracował w różnych środowiskach tworzenia oprogramowania od bankowości przez telekomunikację i inteligentne domy aż po branżę farmaceutyczną. Obecnie pracuje głównie w roli koordynatora zespołów testerskich jak również nieprzerwanie testuje oprogramowanie.